Macroeconomía. Episodio 1×10. THE INCOME-EXPENDITURE MODEL: THE PUBLIC SECTOR AND EQUILIBRIUM IN A CLOSED ECONOMY .

• Periodicidad: Quincenal
  • Responsable: María Pablo-Romero Gil-Delgado, Catedrática de Universidad; Javier Sánchez-Rivas García, Profesor Titular de Universidad
  • Contacto: sanchezrivas@us.es
La macroeconomía forma parte del estudio de la economía. Se centra en el estudio de la economía en su conjunto, como un todo. Y trata de responder a preguntas cómo por qué crecen las naciones, por qué hay crisis económicas, por qué hay desempleo o inflación. Estas cuestiones son cotidianas y están en la base de discusiones políticas nacionales e internacionales, ya que las respuestas acertadas en cada momento pueden conducir a la puesta en funcionamiento de políticas económicas adecuadas para mejorar la vida de la población. No obstante, para poder hacer bien los diagnósticos es necesario conocer bien cómo funciona e interacciona la economía en su conjunto.
3 julio, 2023

In a closed (three-sector) economy, in addition to households and companies, the public sector and financial agents also participate. Thus, the disposable income of households (YD) is no longer equivalent to the income of the economy (Y).
Basically, the introduction of the public sector in the macroeconomic model affects DA through three components: public expenditure (G), public transfers (TR) and public revenues (mainly tax revenues). The determination of these three components is known as fiscal policy. If we simplify, we can say that fiscal policy consists of the determination by the public sector (through legal procedures) of the value of these three variables.